Tapeter, sugrör och känslor

En morgon när jag kom till målerisalen låg en rulle på mitt bord. Denna rullen har varit min inspiration den senaste tiden. Det är en tapet, och inte vilken tapet som helst, utan Marias tapet. Ord kan aldrig göra den rättvisa, ska lägga upp en bild här så fort jag fotat den.
Nu är jag klar med helheten av akvarell buketten, vissa detaljer kan tillkomma men jag lämnar den en stund för att arbeta med lite bilder. Buketten blev ungefär som jag tänkt mig - färgglad. Stjälkarna blev av ståltråd och sugrör, vilket passade.
Nu har jag börjat med en serie bilder i akvarell. (Jag kan inte sluta använda det, det är ju helt fantastiskt kul!) Jag har gett mig i kast att göra Ållga, vilket inte var så lätt. Jag frågade Maria hur hennes tankar var och fick en hel lektion om hur man gör Ållga.
Steg 1: Bestäm vilken känsla hon ska ha.
Steg 2: Fyll hela din kropp med den känslan.
Steg 3: Teckna känslan.
Så jag satte mig ner och försökte följa dessa stegen. Jag upptäckte då att jag jag ville hoppa över steg 2, konstant. Jag gjorde flera skisser och tänkte att ja, jag lyckades fånga känslorna. Sen kom jag på att jag hade bara gjort det kroppspråk jag ansåg man hade utan att känna efter, som på rutin. Så jag började om. Jag vet inte hur mycket tid jag har ägnat åt att känna efter idag. Men tillslut lyckades jag göra fyra Ållgor. De är i större format än vad jag brukar göra, gjort i blyerts, flytande tusch, akvarell och tejp.
Sen har jag också fått en karta över Arvika från Andersdotter som jag vill göra något med... Vi får se vad det kan bli.
//Jenny

Kommentarer
Postat av: Amanda

Oj, vad du fixar å donar, Jenny! Heja dig!

2011-01-27 @ 22:39:41
Postat av: helene

Intressant att följa ett mönster, eller ett system för att göra bilder. Det syns ju liksom inte på resultatet? Eller?

2011-02-01 @ 09:55:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0