Redovisning "En värld" (Sofie)

Hejsan allihopa!

Kände att det var min tur att redovisa nu eftersom att både Albin, Jon och Erica har gjort det. Eftersom att jag åkte hem till Jämtland i måndags så bestämdes det att jag skulle redovisa här i stället, vilket absolut funkar lika bra för mej som "riktig redovisning" - om inte bättre!






 



 


Alla vet ju om att den globala uppvärmningen har stor påverkan på våran värld, men det är inte bara vi människor som påverkas, utan också många djur. Bland dessa så finns pingvinerna, och jag har valt att inrikta mig på mitt favoritdjur samt min favorit inom denna art - Kejsarpingvinen.

Kejsarpingvinen är den största pingvinen i pingvinsläktet och lever på Antarktis. Varje år färdas dom en lång lång sträcka (upp mot 120 km) för att häcka på ett och samma ställe. Men pga av den globala uppvärmningen så kommer dessa djur snart inte att överleva. Isarna smälter och i framtiden kanske det inte finns plats eller möjlighet för dom att häcka.

Därför valde jag att göra just kejsarpingviner under temat "En värld". Dessa djur, har precis som oss människor bara en värld, och det är faktiskt vår uppgift att ställa tillrätta det som vi håller på att totalförstöra. Och jag tycker inte att djur överhuvudtaget ska behöva bli offer för något som vi människor orsakar. I och med att det är isarna som smälter så valde jag att låta färgen på pingvinerna rinna. Isen smälter bort = pingvinerna "smälter bort" med den.

Tavlorna är målade med akrylfärg på duk. Ville göra nått enkelt och stilrent, och tycker att jag lyckades ganska bra :) Helt annorlund jämnfört med vad jag vanligtvis gör, men jag gillar dom! På den översta bilden syns lite olika pingvinskisser, bland annat gjorda med hårdpastell, bläckpennor, flytande bläck och tusch.

/Sofie

Kommentarer
Postat av: helene karlsson

Bra Sofie!



Ser att du inte har några problem med redovisningsformen. Och att du har något att berätta om ditt arbete!

2010-04-01 @ 16:23:36
Postat av: janove ekstedt

Du vet inte vad du gör, säger du.

men med denna bildsvit och text är något du närmare dig.



Nu vill jag att du talar om vad du gör med rådjuren. Formulera det som du också tycker är banalt eller vad det är.



Målningarna på pingviner är fina grafiska bilder där du jobbar med assimilation. Snart blir du minimalist. Kul?

Jättefint personligt måleri.

/janne

2010-04-01 @ 18:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0