EU-bidrag till växthusbygge

I mitt första inlägg tänkte jag att man kunde göra ekologiska produkter billigare, men jag fick inte någon idé på hur jag skulle göra en bild av det. Istället kom jag in på att det absolut mest närproducerade är det man producerar själv, efter att lyssnat till Esbjörn Wandts föreläsning om skogsträdgårdar och permakultur. Han berättade bl.a. att växthus med fördel kan byggas intill bostaden, då inomhusvärmen kan användas som värmetillförsel åt plantorna. Dessutom tog hand upp att det är en positiv utveckling om man går ihop i t.ex. grannskap och samarbetar och delar med sig av kunskap och redskap. Med detta i åtanke kom jag på att man kunde bygga växthus på hög- och låghusfasader där de inneboende har tillgång till allt som odlas på de olika våningsplanen genom brandtrappsprincipen. Förutom att antagligen behöva bygglov(!) lär det nog kosta en stor summa pengar och då är mitt förslag att EU inför ett särskilt bidrag till just sådana växthusbyggen.

Länkar: http://www.permakultur.se/, http://skogstradgardensvanner.se/wordpress/

Ing-Marie Hildén




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0