Jag och dom

Hej igen allihopa! Sen vi började skolan igen efter jul så har alla haft fullt upp med det som ni kommer att se här nedanför! Ett längre projekt med ett tema som heter "Jag och dom" - där vi fick utgå från egna ideér och tolkningar av just "jag och dom". Igår (torsdag den 11 mars) var det redovisning, och här är resultatet av allt hårt arbete :)

Fotade inte allt allt allt, men i stort sett det mesta är med :) Bilderna kanske är felande på vissa bilder - dvs visar lite felaktiga färger osv, men det får vi helt enkelt leva med :) Den enda som inte har nått med här bland alla bilder är Jaspar, som tyvärr inte "kom fram med nått" :)




Erica:










Såhär skriver Erica om sitt projekt:

"Jag har arbetat med temat utifrån en högst subjektiv utgångspunkt. Jag har funderat kring traditioner jag omedvetet burit med mig från (den textila) slöjden. En tradition som jag till skillnad från "bildtraditionerna" inte utbildat mig inom. Vilket resulterat i en träbricka som bär textilatraditioner samt ett undersökande arbete om hur dessa traditioner, som inspirerar mig oerhört mycket, skulle manifestera sig i mitt bildskapande.
Utöver detta har jag även behandlat ett gammalt tema, allergiskastma, i målningen "På promenad med mina lungor". Där lungorna är "dem" och kan tolkas på flera sätt.
Viktigast i detta arbete har insikten att allt jag gör (t.ex. målar, tecknar, handarbetar eller fotograferar) är del av en arbetsprocess som hör samman."




Sara:







Jon:



 




Albin:




 







Såhär skriver Albin om sina verk till temat "jag och dom":

"Jag har främst lagt krutet på akvarellbilden med mig och mina fantasifoster och de två oljemålningarna föreställande två av mina idoler inom musik. Akvarellbilden ska spegla mig och figurer från min fantasi, vilket är det motiv jag vanligtvis målar, det är Jag och De i mitt huvud. Bilden är också en slags upprättelse för mitt eget konstnärskap. Oljemålningarna föreställer, från vänster, Mike Patton, en mångsidig musiker som blev känd främst genom bl.a. band som Faith No More, Fantomas och Tomahawk. Sedan är det Adam Darski, även känd som sångaren "Nergal" ur det polska metal bandet Behemoth. Jag valde två stycken förlagor som jag tyckte hade en viss charm och inte var alltför vanliga porträttbilder."





Pia:








Pia om sina målningar:

"Eftersom jag har ett stort intresse för spor, valde jag att försöka fånga detta i mitt måleri. Även hur de såg ut förr i tiden, både i material och klädsel."


Ulla:






 

"Jag och dom där drömmarnajag glömt att jag har. Nu finns dom här igen och för var dag som går blir dom starkare... jag blir starkare. Kanske kan jag komma närmare någon av dom om jag fortsätter sätta färg på dom.

"Ge aldrig upp dina drömmar - följ tecknen!"
- P. Coelho"



Angelica:







Rickard:









Ellinor:





 

 







Ellinor säger:
"Porträtten  är en illustration till bokserien "The wheel of time""



Sofia:










Karin:










Sofie:



 

  

 

 

"Jag valde att måla 9 stycken stora porträtt i olja, 8 av dom föreställer supermodeller, den 9e och sista föreställer mej (bara med uppe på bilden där alla porträtt står uppradade), tanken med att sätta in mej själv bland 8 supermodeller är väl det att "jag är som dom, trotts allt". Modevärlden och alla vackra modeller idag har en sån enorm påverkan på oss människor (speciellt oss tjejer). Trotts att vi vet att photoshop, rätt belysning på photoshoots och flera lager smink är det som får fram skönheten hos dessa tjejer så vill vi ändå se ut som dom. Men egentligen är dom som oss. Jag valde att "förfula" modellerna lite. Det kanske är så här dom ser ut utan allt smink, utan photoshops hjälp? Trötta, ledsna, bittra, arga?"


Kommentarer
Postat av: Jesper

Vackert!

2010-03-12 @ 17:35:53
Postat av: helene karlsson

Utan er vore dagarna mest grå och helt utan färg! Bra jobbat hela målerilinjen!

2010-03-12 @ 22:24:01
Postat av: Elsa <3

Sofie - jag är såååå imponerad!!! Supersnyggt!!!

2010-03-12 @ 22:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0